صادرات میوه به عراق

صادرات میوه به عراق

پس از سرنگونی حکومت صدام حسین تاکنون، کشور عراق یکی از مهم ترین شرکای تجاری ایران بوده است. طبق آخرین گزارش های رسمی گمرک ایران،  ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق در سال 2018 به بیش از 8 میلیارد دلار رسیده است که خود نشان دهنده حجم مبادلات بالای دو کشور است. به دلیل شرایط خاص اقلیمی و هم چنین وجود جنگ در این کشور، شرایط مناسب برای کشاورزی بسیار محدود بوده و از همین رو این کشور برای تامین نیاز غذایی خود به واردات مواد غذایی می پردازد. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات غذایی این کشور شناخته می شود و صادرات میوه به عراق از سوی ایران رواج بسیار خوبی دارد.

نبود استاندار های بالا برای صادرات باعث می شود که هزینه ای اضافی برای این کار صورت نگیرد. ضرورت کیفیت بالا و استفاده از بهترین میوه ها که باعث هدر رفتن منابع و بالا رفتن هزینه ها می شود از جمله معایب صادرات میوه به کشورهای اروپایی می باشد. خوشبختانه صادرات میوه به عراق از فرآیند بسیار آسان تری پیروی می کند و قوانین سخت گیرانه ای وجود نداشته و به همان ترتیبی که تره بار در ایران عرضه و به دست خریدار می رسند، در این کشور نیز در دسترس عموم قرار می گیرند.

صادرات صیفی جات به عراق

آب و هوای عراق امکان کشاورزی و تولید برخی از محصولات کشاورزی را به افراد نمی دهد، همین موضوع باعث شده تا عراق به یک بازار هدف مناسب برای صادرات انواع صیفی جات تبدیل شود. صیفی جات جز مواد غذایی به حساب می آیند که مدت زمان کوتاهی امکان نگهداری دارند، به همین دلیل کشورهایی که به دنبال واردات انواع صیفی هستند، باید از کشورهایی که فاصله مکانی نزدیکی با آنها دارند را انتخاب کنند؛ با توجه به اینکه ایران و عراق مرز مشترک دارند، صادرات صیفی جات به عراق گزینه بسیار عالی برای صادرکنندگان می باشد. این مرز مشترک سبب می شود تا هزنیه حمل و نقل نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کند، در نتیجه می توان گفت که صادرات صیفی جات به عراق سود زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. از جمله مهم ترین انواع صیفی جات که به عراق صادر می شود، می توان به گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی، هندوانه، انواع سبزیجات و غیره اشاره کرد.

عراق کشوری در همسایگی ایران است. این کشور متاسفانه به هیچ وجه زمین های حاصلخیزی برای کاشت و پرورش انواع محصولات کشاورزی را ندارد و به همین دلیل همیشه تمام مایحتاج خود را تامین می کند.پرورش میوه نیز یکی از فعالیت های کشاورزی محسوب می شود و عراق از داشتن مهم ترین المان آن یعنی زمین های حاصلخیز برای کشاورزی محروم می باشد. پس واردات میوه برای کشور عراق، یک امر ضروری در جهت تامین نیازهای کشورش است.عراق به دلیل اینکه یک کشور جنگ زده است، بازار خوبی برای صادرات میوه ی ایران محسوب می شود و به دلیل همین مرزهای کوتاه، هزینه ی حمل و نقل و باربری بسیار کاهش می یابد.  این کشور یک قطب مهم اقتصادی برای تاجران ایرانی محسوب می گردد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *